Jaarverslag 2016

Excellent Visit Value

De ambitie van Schiphol Group is om Schiphol te ontwikkelen als Europe's Preferred Airport: de eerste keus van reizigers, luchtvaartmaatschappijen en logistiek dienstverleners. We investeren in onze faciliteiten in de terminal, ons digitale platform, mobiliteitsproducten, innovatieve retailconcepten en diensten die het reizen aangenaam maken. We ontwikkelen nieuwe businessmodellen voor retail, horeca en media om ook voor de lange termijn een resultaat te kunnen garanderen. Het bieden van topkwaliteit is voor ons leidend. We willen de reiziger een 'excellente ervaring' bieden en een toonaangevende 'digital airport' zijn.

Doelstelling 2020

Voortgang

Realisatie 2016

Digitalisering

De passagier wordt digitaal begeleid en retail is via ‘omnichannel’ beschikbaar

  • Digital Airport Programme levert eerste resultaten op

Comfort

We hebben Gate Process Innovation geïmplementeerd. Het wachtcomfort aan de gates is verbeterd

  • Verbouwingen van de gates nog gaande
  • Wachtcomfort gates verhoogd door overgang naar centrale security in gehele terminal

Laagste kosten

We zijn de Europese hub met de laagste tarieven en hebben in samenwerking met onze businesspartners onze operationele processen geoptimaliseerd waardoor hun kosten kunnen dalen

  • Onze havengeldtarieven dalen 23 procent in de periode 2015-2017

On track in 2016 om doelstelling in 2020 te realiseren

Grotendeels on track in 2016 om doelstelling in 2020 te realiseren

Deels on track in 2016 om doelstelling in 2020 te realiseren

Klantwaardering

Onze ambitie om Europe's Preferred Airport te zijn, kunnen we alleen waarmaken als we comfort en service bieden op topniveau. We vragen onze klanten om hun mening opdat we kunnen zien waarin we onszelf kunnen verbeteren. Ook op onze regionale luchthavens zetten we in op constante hoge kwaliteit.

Amsterdam Airport Schiphol

De klantwaardering van Amsterdam Airport Schiphol herstelt zich gestaag nu de grootscheepse verbouwingen in de terminal achter de rug zijn. Dat blijkt uit de Belevingsmonitor Schiphol, een onderzoek naar de beleving en waardering van Schiphol dat we tweemaandelijks houden onder vertrekkende en aankomende passagiers. We zien vaker dat het enige tijd duurt voordat verbeteringen duidelijk doorklinken in de klantwaardering. De verwachting is dan ook dat die de komende tijd nog verder stijgt.

In juni 2015 is de centrale securitycontrole voor niet-Schengen bestemmingen in gebruik genomen, en in de zomer van 2016 was de renovatie van Lounge 2, in het hart van de terminal, gereed. De kwaliteitsperceptie van reizigers is duidelijk beïnvloed door deze werkzaamheden. Nu deze grote bouwwerkzaamheden zijn afgerond en er een nieuwe lounge voor de vertrekkende en overstappende reiziger is gerealiseerd, stijgt de klantwaardering weer, met name bij overstappende passagiers. De beleving van de sfeer en de loopafstanden, kwaliteitsaspecten die de afgelopen jaren het meest onder druk stonden door de verbouwingen, hebben zich hersteld. Reizigers weten weer beter hun weg door de terminal te vinden.

De commerciële faciliteiten (retail en horeca) zijn in 2016 eveneens beter beoordeeld dan in 2015. Vooral het overall oordeel over de retail en het aanbod aan retailfaciliteiten worden duidelijk als verbeterd ervaren, mede door de oplevering van Lounge 2. Ook het voor transferluchthaven Schiphol zo belangrijke 'gemak om over te stappen' stijgt in de waardering.

De beleving van het wachtcomfort aan de gate toont het afgelopen jaar een duidelijk stijgende lijn. Dit is nog een effect van de overgang van decentrale naar centrale security in 2015. Het wachtcomfort aan de gate blijft echter een aandachtspunt. Ten opzichte van de Europese luchthavens waarmee we ons vergelijken is dit een onderdeel waarop we relatief slecht scoren. We gaan de komende jaren alle niet-Schengen gates een upgrade geven.

Op veel fronten zijn reizigers de door Schipholwerkers getoonde gastvrijheid als veel beter gaan waarderen; dit is duidelijk bij zowel check-in, paspoort- en douanecontroles, als ook in de retail en horeca. Dit is belangrijk, omdat dit een van de aspecten is waarin Schiphol het verschil kan maken.

Bij vertrekkende passagiers staat de kwaliteitsbeleving van de security- en de paspoortcontrole nog steeds onder druk. We verwachten dat in 2017 deze waarderingen hoger zullen uitpakken doordat we extra lanes creëren in de tijdelijke vertrekhal boven bagagehal Zuid. De Koninklijke Marechaussee zal de bezetting bij de paspoortcontrole uitbreiden.

De stijging van de klantwaardering voor Schiphol blijft nog achter bij de stijgende scores van onze direct concurrerende luchthavens. Dat zien we in de ASQ-benchmark (Airport Service Quality), het onderzoek waarmee Schiphol zich vergelijkt met vijftien middelgrote en grote knooppuntluchthavens in Europa. Voor wat betreft vertrekkende passagiers hebben we onze zevende positie gehouden en voor overstappende passagiers zijn we gezakt van de zesde naar de zevende positie.

De Net Promoter Score, de NPS, een graadmeter voor de loyaliteit aan Schiphol, is in 2016 gestegen van 28 naar 32.

De komende jaren zullen er nieuwe uitdagingen op ons afkomen: grote verbouwingen kunnen de kwaliteitsperceptie beïnvloeden. Buiten de drukte bij de security- en paspoortcontroles en het wachtcomfort aan de gates zullen de landzijdige werkzaamheden die verband houden met de aanleg van de nieuwe pier en terminal overlast geven.

Renovatie C-pier: waar geven we ons geld aan uit?

We moeten afwegingen maken hoe we de beschikbare financiële middelen aanwenden en welke prioriteiten we daarbij stellen. Een van de kwesties was de renovatie van de C-pier. Al ruim tien jaar wordt er gesproken over verbouwing of zelfs volledige nieuwbouw. Een belangrijke reden is de verbetering van de reizigersbeleving. Ook voor werknemers is het geen prettige werkomgeving. Schiphol heeft in 2014 op verzoek van KLM, de grootste gebruiker van de pier, een aantal maatregelen genomen om de klimaatbeheersing en de lichtinval aan te passen.

Het groot onderhoud van de vijftig jaar oude pier kan niet langer worden uitgesteld. Schiphol ontvangt klachten van reizigers en werknemers op de pier. De combinatie van achterstallig onderhoud en klimaatinstallaties die aan het einde van hun levensduur zijn, resulteert in een verblijfsklimaat dat niet als prettig wordt ervaren.

Hoewel Schiphol Group aan de vooravond staat van grote investeringen voor de uitbreiding van de capaciteit, is besloten dat ook de C-pier in 2018 wordt gerenoveerd. Met deze grote renovatie zal de C-pier weer voldoen aan de wensen van deze tijd. De pier zal het energielabel A krijgen in plaats van het huidige G-label en zal weer dertig jaar mee kunnen.

Rotterdam The Hague Airport

Rotterdam The Hague Airport heeft met succes gewerkt aan kwaliteitsverbeteringen. Op de luchthaven van Rotterdam zijn nieuwe parkeerproducten geïntroduceerd met de mogelijkheid voor online reserveren, de aankomsthallen zijn vernieuwd en uitgebreid, en de doorstroming bij de bagagecontrole is verbeterd. De klantwaardering wordt continu onderzocht. Medewerkers krijgen uitgebreide en doorlopende hospitalitytraningen. Reizigers tonen hun waardering: de Net Promoter Score is gestegen naar van 46 in 2015 naar 50 in 2016.

Eindhoven Airport

In de klantbelofte van Eindhoven Airport, 'Always Easy', komen snelheid, service en sfeer samen. Always Easy richt zich op verbeteringen van faciliteiten en infrastructuur, een hoge klantgerichtheid van medewerkers en meer online services. Hierbij wil Eindhoven Airport reizigers een prettige ervaring bieden, zodat ze graag terugkomen op de luchthaven. In 2016 is de online omgeving al compleet vernieuwd; bezoekers komen vaker terug en blijven langer op de website. De ticketverkoop via de partner VakantieXperts is meer dan verdubbeld en het aantal online parkeertransacties steeg met meer dan een kwart. Mensen krijgen sneller antwoord op vragen, ook via social media. Eindhoven Airport voert maandelijks een online onderzoek uit onder tweeduizend respondenten om snel op veranderingen in kwaliteitsperceptie in te kunnen spelen. In 2016 heeft Eindhoven Airport voor het eerst een meting gedaan voor de Net Promoter Score: die komt uit op 35.

Prettig verblijf

Vernieuwde Lounge 2 geopend

Met de complete vernieuwing van Lounge 2 in het hart van de terminal speelt Schiphol in op de veranderende behoeften en wensen van reizigers. De verbouwing van Lounge 2 is onderdeel van het Masterplan. Met deze ingrijpende vernieuwing vergroten we de capaciteit en verbeteren we de efficiency en het comfort voor reizigers. Jaarlijks reizen ruim 15 miljoen mensen via Lounge 2. Meer dan de helft hiervan (61 procent) stapt over op Schiphol.

Lounge 2 is ingedeeld in zeven themawerelden. Elke themawereld biedt de reiziger beleving: van Luxury tot Family en van Modern Dutch tot Care & Wellness. Vertrekkende passagiers kunnen bij binnenkomst na de security- en paspoortcontrole alle zeven werelden in één oogopslag overzien. Elk thema heeft een eigen materiaalgebruik en design en is voorzien van bijpassende zitgebieden, horecagelegenheden en winkels. Voor de inrichting hebben we voornamelijk gebruik gemaakt van duurzame materialen zoals houtwerk met het FSC-keurmerk en ledverlichting.

Circulaire verlichting: een nieuwe standaard


Schiphol heeft circulaire verlichting ingevoerd in Lounge 2. Die nieuwe ledverlichting levert een aanzienlijke energiebesparing op. Bovendien gaat ze veel langer mee. De circulaire verlichting komt voor uit een samenwerking met Philips en ENGIE. Internationaal is er veel aandacht voor het nieuwe model dat is ontwikkeld door Turntoo; het wordt gezien als een nieuwe standaard in de overgang naar een circulaire economie. We hebben bovendien de lichtbeleving in de terminal geoptimaliseerd. De verlichting wordt als prettiger en comfortabeler ervaren.

Amsterdam Airport Schiphol is volgens het Light as a Service-concept niet langer eigenaar van de verlichting. We betalen voor het gebruik ervan tijdens de contractsduur. Philips blijft eigenaar van de armaturen en de installaties. Het bedrijf is samen met faciliteitenbeheerder Engie Services verantwoordelijk voor de prestaties en de levensduur van het systeem.

De totale oppervlakte op de eerste en tweede verdieping van Lounge 2 is nu ongeveer 16.000 vierkante meter. Door de verbouwing is er ongeveer 20 procent aan winkel- en horecaruimte bijgekomen. Met het toonaangevende Johnnie Walker House heeft Schiphol een primeur in Europa. Daarnaast zijn er merkwinkels van onder meer Gucci, Bulgari, Hermès en Rolex. Ook de horeca is vernieuwd en uitgebreid, met bijvoorbeeld Café Cocó, een Starbucks met innovatieve foodconcepten en de Heineken Bar.

De verbouwing van Lounge 2 duurde ruim anderhalf jaar, langer dan gepland. Het budget voor de verbouwing is overschreden. De werkzaamheden vonden gefaseerd en zoveel mogelijk in de avonduren plaats om zo min mogelijk hinder te veroorzaken. Winkels bleven gedeeltelijk open in kleinere en tijdelijke locaties. Reizigers naar niet-Schengenbestemmingen konden ook de winkels en horeca in Lounge 3 bezoeken.

De vernieuwing van de Holland Boulevard wordt in de zomer van 2017 afgerond. Een groot deel van de nieuwe faciliteiten en horecavoorzieningen is al in gebruik genomen.

Premium Services

Onze Premium Services beleefden een goed jaar. Het aantal Priviumleden is gegroeid tot 50.000. Het VIP centre mocht in het eerste half jaar verschillende keren veel buitenlandse regeringsleiders ontvangen vanwege het Nederlandse EU-voorzitterschap.

In Vertrek 3 is sinds 27 augustus het kunstwerk 'Beyond' van Daan Roosegaarde te bewonderen. Het is een 3D-voorstelling van wolken en Hollands licht, opgebouwd uit verschillende wolkenluchten. Op de (rol)trap naar boven naar de centrale securitycontrole veranderen de typisch Hollandse wolken in de wolkenpartijen die reizigers zien tijdens hun vliegreis.

Digitale luchthaven

Schiphol heeft de ambitie om vanaf 2019 de 'leading digital airport' te zijn. De processen van airlines zijn gedigitaliseerd en reizigers maken steeds meer gebruik van digitale kanalen om hun reis voor te bereiden, te boeken en te beleven. Schiphol wil airlines en reizigers optimaal bedienen met persoonlijke informatie en de controles seamless maken met biometrie. Schiphol wil reizigers van relevante informatie voorzien, zoals actuele aankomst- of vertrektijden, looproutes door de terminal en wachttijden bij de security lanes. Zo blijven we in contact met onze passagiers op alle belangrijke momenten in het reisproces en kunnen we stress wegnemen.

Digital Airport Programme

In het Digital Airport Programme (DAP) worden de digitale initiatieven van Schiphol aangestuurd en versneld.

Seamless Flow: papierloos reizen met biometrie

Sneller en relaxter reizen zonder papieren reisdocumenten bij vertrek-, aankomst of overstap – deze belofte wil Schiphol in 2018 vervullen met biometrische identificatie bij bijvoorbeeld het boarden en de grenscontroles. Het gemak voor de reiziger en de airline staat hierbij centraal. Het aantal fysieke contactmomenten op de luchthaven neemt af, de wachttijden worden korter, en is er minder stress voor onze passagiers. Vanzelfsprekend is de privacy van onze passagiers van het allergrootste belang en zullen we deze respecteren.

Met Seamless Flow vergroten we de veiligheid, versterken we de operationele performance en verbeteren we de passagierservaring op Schiphol. Positief neveneffect is dat Seamless Flow een efficiëntere inzet van menskracht en middelen mogelijk maakt.

Proactieve Airport Control 

We werken stapsgewijs toe naar een digitale Airport Control Room om de luchthavenprocessen aan te sturen en de dagelijkse werkzaamheden van de Schiphol-(mede)werkers te ondersteunen. De vijf regiecentra en operationele organisatie kunnen daarmee nog beter anticiperen en gerichter regie voeren over de hoofdprocessen: passagiers, vluchten en bagage.

Binnen deze programmalijn past de pilot Track en Trace die we voor de bedrijfshulpverlening hebben uitgevoerd in de terminal. Het regiecentrum krijgt hiermee een actueel overzicht van waar hulpverleners zich in de terminal bevinden. Bij hulpvragen wordt hiermee tijd gewonnen omdat direct zichtbaar is welke hulpverlener het dichtstbij is.

In het kader van DAP probeert Schiphol continu nieuwe technologieën uit. Een voorbeeld is het Internet of Things, met daarbinnen de connectiviteit van de LoRa-technologie (Long Range Low Power), waarmee kleine hoeveelheden informatie worden uitgewisseld bij een extreem laag stroomverbruik. Zo komen er 'slimme' prullenbakken in de terminal: ze worden uitgerust met sensoren die het ons mogelijk maken op afstand te zien of de bakken moeten worden geleegd. Het werk van de schoonmaakploeg wordt plezieriger en efficiënter, terwijl de terminal er opgeruimd blijft uitzien.

Data delen en ontsluiten

Om de 'leading digital airport' te worden, wil Schiphol zoveel mogelijk passagiers bereiken met persoonlijke relevante informatie. Dit kunnen we bereiken door het delen van data binnen en buiten de sector. In 2017 gaan we van start met een API-platform met informatie over Vlucht, Wachttijden en Locatie. Door data en de toegang centraal te beheren, ontstaat één betrouwbaar platform dat toegankelijk is voor de eigen organisatie en zorgvuldig geselecteerde partijen.

Concurrerende tarieven

Om de concurrentiepositie van onze luchthavens te handhaven, is het essentieel dat we concurrerende tarieven hanteren. De tarieven van Amsterdam Airport Schiphol voor het gebruik van de luchthaven zijn gereguleerd en worden jaarlijks vastgesteld na een uitgebreide consultatie met de luchtvaartmaatschappijen. Ze zijn onderworpen aan toezicht van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Deze economische regulering is onderdeel van de Wet luchtvaart. De regionale luchthavens vallen niet onder deze regulering. Aangezien Eindhoven Airport binnenkort meer dan vijf miljoen reizigers zal ontvangen, zal deze luchthaven wel met tariefregulering te maken krijgen; ze treft daarvoor al voorbereidingen.

Schiphol Group is zich ervan bewust dat ze altijd in directe concurrentie staat met andere luchthavens. Een groot deel van de passagiers kan ook voor een andere luchthaven kiezen in de ons omringende landen. De capaciteit en kwaliteit van onze luchthavens en de toegevoegde waarde van onze dienstverlening voor luchtvaartmaatschappijen, afhandelaren en reizigers staan daarom altijd centraal. Daarbij steekt de prijs-kwaliteitverhouding van Schiphol de afgelopen jaren gunstig af tegen die van grote Europese concurrenten.

Elk jaar voert de Stichting Economisch Onderzoek (SEO) in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu een benchmark uit. Daarin kijkt ze naar zowel havengelden als overheidsheffingen van Schiphol en haar belangrijkste concurrenten. Uit de benchmark die in 2017 werd gepubliceerd blijkt dat in 2016 acht concurrenten duurder waren dan Schiphol.

SEO Benchmark luchthavengelden en overheidsheffingen

Bron: Rapport 'Benchmark luchthavengelden en overheidsheffingen', SEO Economisch Onderzoek februari 2017

Tarieven in 2016 en 2017

Per 1 april 2016 zijn de tarieven met 11,6 procent verlaagd. Voor 2017 is besloten de tarieven te verlagen met gemiddeld 7,1 procent. De zogenoemde aviation charges gaan daarbij gemiddeld 8,7 omlaag en de security charges 4,2 procent.

Havengelden

Naar verwachting zullen vanaf 2018 de tarieven stijgen, tenzij er wederom sprake zal zijn van significante verrekeningen door hoger dan verwachte verkeersvolumes. Daarnaast voorzien we in de komende jaren aanzienlijke investeringen die zullen leiden tot een verhoging van het kostenniveau en daarmee ook de havengelden.

Beveiliging

Landzijdige security

Mede naar aanleiding van de aanslagen op de luchthavens van Brussel en Istanbul heeft Schiphol in samenwerking met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) extra aandacht gegeven aan de landzijdige beveiliging van Schiphol. Enkele zichtbare en niet zichtbare aanpassingen zijn gedaan. Ook is gewerkt aan het vergroten van kennis en bewustzijn van medewerkers op de luchthaven over het voorkomen van en handelen bij incidenten. Hiervoor is een speciaal programma ontwikkeld. Ook Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport zijn hiermee aan de slag gegaan.

Extra securitymaatregelen Schiphol

Naar aanleiding van een dreigingssignaal met betrekking tot Schiphol besloten de burgemeester van Haarlemmermeer, de hoofdofficier van Justitie en Koninklijke Marechaussee/politie op 30 juli in overleg met de NCTV om extra maatregelen te treffen op en rondom de luchthaven. De luchthaven en de directe omgeving bleven gewoon toegankelijk en alle luchthaven- en luchtvaartactiviteiten zijn tijdens de extra maatregelen doorgegaan.

Het signaal paste binnen het landelijke dreigingsbeeld, dat al sinds 2013 substantieel is. Net als in de rest van Nederland geldt daarom extra waakzaamheid op Schiphol. Dat geldt evenzeer voor andere Europese luchthavens. Na nader onderzoek naar het specifieke signaal is geconcludeerd dat een deel van de verhoogde inzet niet langer noodzakelijk was; de extra beveiligingsmaatregelen zijn op 18 augustus ingetrokken. Wel is zichtbaar en onzichtbaar meer beveiliging van kracht gebleven op de luchthaven.

Drukte op Schiphol de baas

De sterke groei van het aantal vertrekkende passagiers (9,2 procent in 2016) heeft gevolgen voor de processen op de luchthaven. Ruim 31 miljoen reizigers hebben afgelopen jaar op Schiphol een securitycontrole ondergaan. Het overgrote deel van deze passagiers heeft minder dan tien minuten hoeven wachten voordat ze aan de beurt waren bij de controle. Toch ontstonden op een aantal momenten lange wachtrijen. Niet alleen doordat er meer passagiers waren, maar ook doordat de hoeveelheid te checken handbagage is toegenomen. De passagiers reizen vaker alleen met handbagage vanwege het gemak en de extra kosten die de luchtvaartmaatschappijen rekenen voor ruimbagage. Veel handbagage is hierdoor groter en voller. Daardoor traden vertragingen op bij de securitylanes.

We hebben bij de controles voor niet-Schengenbestemmingen een aantal keer het securityproces gedeeltelijk stil moeten leggen omdat lange wachtrijen ontstonden bij de grens- en paspoortcontroledoorgangen, direct achter de securitycontroles. Ook hadden we te kampen met enkele technische storingen die het proces vertraagden.

Schiphol heeft in drukke periodes extra beveiligingspersoneel ingezet om de wachttijd voor passagiers zoveel mogelijk te bekorten. Ook hebben we securitydoorgangen bedoeld voor Schipholmedewerkers tijdelijk voor reizigers opengesteld.

We verwachten dat met de opening van de tijdelijke vertrekhal op bagagehal Zuid de druk op de securitylanes zal afnemen.

Uitbreiding voor Koninklijke Marechaussee

De Koninklijke Marechaussee had op Schiphol in 2016 te kampen met krapte. De bezetting bij de paspoortcontrole stond onder druk doordat extra mankracht nodig was voor onder meer additionele beveiligingsmaatregelen vanwege de terreurdreiging. Om de kwaliteit van de grensbewaking op Schiphol te kunnen waarborgen tijdens de zomerdrukte kreeg de Koninklijke Marechaussee steun van onder andere collega's uit andere brigades. Vanaf begin mei is ook douanepersoneel dat speciaal is opgeleid voor de Schiphol-grensbewaking ingezet. Medewerkers van de Dienst Justitiële Inrichtingen hebben de marechaussees ondersteund met uitvoerende werkzaamheden. Per 2017 heeft de overheid extra capaciteit in de vorm van 135 medewerkers toegezegd. Desalniettemin heeft Schiphol aangegeven dat, om wachtrijen te voorkomen, bij de grenscontrole 450 extra medewerkers nodig zijn.

Innovatie bij security lanes

Dit jaar is Schiphol begonnen met het testen van nieuwe scanapparaten voor handbagage. Passagiers mogen daarbij hun vloeistoffen en laptop in hun tas laten zitten. De testen voeren we uit in samenwerking met NCTV en KLM. De nieuwe apparaten beschikken over software waarmee de securitymedewerker een 3D-beeld krijgt van de inhoud van de bagage. Hij kan de scan draaien voor een nauwkeurige inspectie. Als de pilot slaagt, gaan we alle securitylanes op Schiphol in 2018/2019 stapsgewijs voorzien van deze innovatieve scan.

No-Q

Amsterdam Airport Schiphol faciliteert het grensproces dat de Koninklijke Marechaussee op Schiphol uitvoert. We hebben in 2016, samen met de overheid, de No-Q paspoortcontrole uitgebreid. Dit is de geautomatiseerde identiteitscontrole op basis van gezichtsherkenning. Er zijn meer poortjes geplaatst en ook is het aantal locaties uitgebreid, onder meer in Aankomst 1, Vertrek 3 en bij het filter tussen Schengen en niet-Schengen. De performance van de poortjes is verbeterd met nieuwe hardware en software. Hiermee voldoen ze ook aan de nieuwe eisen die door de overheid aan het aangepaste grensregime worden gesteld. Door het gebruik van automatische identiteitscontrole is de grenspassage verder gestandaardiseerd en worden de snelheid en continuïteit van het proces vergroot. No-Q bespaart ook capaciteit bij de Koninklijke Marechaussee en komt ten goede aan het gemak voor de passagier en de doorstroming op de luchthaven. Verdere optimalisatie van het systeem wordt voorzien in 2017.

Preclearance 

In maart 2016 heeft Schiphol op basis van een eerste haalbaarheidsstudie besloten een vervolg te geven aan het project Preclearance. Preclearance is een service voor reizigers naar de Verenigde Staten. De grenscontrole vindt in Nederland plaats voor vertrek, waardoor de reiziger bij aankomst in de VS kan worden behandeld als 'lokale' passagier en lange rijen bij de controles ontloopt. Uitgangspunt is dat de reizigers op Schiphol zich kunnen mengen onder andere reizigers die niet naar de Verenigde Staten vliegen. Zo wordt voorkomen dat gescheiden (wacht)ruimtes nodig zijn. Bij preclearance staat biometrische controle centraal. We hebben de operationele haalbaarheid in 2016 verder in kaart gebracht. De ministerraad heeft inmiddels een onderhandelingsmandaat afgegeven. Dat betekent dat de overheid in 2017 kan gaan onderhandelen met de Amerikaanse overheid en In het kader hiervan worden pilotprojecten voorbereid. In februari heeft de Nederlanse regering besloten deze onderhandelingen voorlopig op te schorten in verband met de beoogde nieuwe inreisbeperkingen naar Amerika.

Awards

In 2016 hebben Schiphol Group en Amsterdam Airport Schiphol zich op verschillende gebieden onderscheiden.

Schiphol Group

  • Randstad Award 2016: Aantrekkelijkste werkgever van Nederland.
  • SDG Inspirator Logistieke Sector (Schiphol Group Jaarverslag 2015).
  • Tweede plaats in de Transparantiebenchmark van het ministerie van Economische Zaken (Schiphol Group Jaarverslag 2015).

Amsterdam Airport Schiphol

  • Business Traveller: Best European Airport 2016 (27ste keer).
  • IATA: Air Cargo Excellence Award, 'Best major European airport'.
  • European Design Awards London: Hilton Amsterdam Airport Schiphol.
  • Baxter Travel Media Annual Agents’ Choice Award (Canada): Favourite International Airport 2016.
  • Routes Marketing Award Europe (in de categorie meer dan 20 miljoen passagiers).
  • Routes Best Overall Airport Marketing Award.
  • SEO report (commissioned by ACI): Second hub world-wide in number of direct destinations.
  • Star Alliance Trade Awards: 'Innovative Entrepreneurship 2016'.
Lees verder: Competitive Marketplace